Karar Tarihi: 31.05.2020
Karar Sayısı: 5/K
İlçemiz Umumi Hıfzıssıhha Kurulu, 1593 Sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 26.Maddesi gereği Kaymakamlık toplantı salonunda; Ezine Kaymakamı Dr. Hacı Arslan UZAN başkanlığında 31.05.2020 tarihinde yapılan toplantıda aşağıda belirlenen kararlar alınmıştır.
GÜNDEM:
1-) Halk Sağlığı kapsamında COVİD-19 salgınının ülkemizde etkisi bitene kadar İlçemizde alınması gereken tedbirlerin görüşülmesi,
2-) Kurul üyelerinin istek ve önerileri.
KARAR:
1. Şehirlerarası toplu ulaşım araçları ile yapılacak seyahatlerde (uçak, tren, otobüs vb.) Hayat Eve Sığar (HES) uygulaması üzerinden kod alındıktan sonra biletlemelerin yapılmasına,
a) Sokağa çıkma kısıtlaması devam eden 18 yaş ve altı çocuklarımız ve gençlerimizin yanlarında veli/vasisinin bulunması şartı ile (veli/vasi olan 65 yaş ve üzeri olan vatandaşlarımız hariç) Seyahat İzin Belgesi almaksızın şehir içi ve şehirlerarası yolculuk yapabilmelerine,
2. Faaliyetleri geçici süreliğine durdurulan/kısıtlanan lokanta, restoran, kafe, pastane, kıraathane, kahvehane, çay bahçesi, dernek lokallerinin (iskambil, okey, tavla oyunları ve nargile satışları ile doğrudan temasa neden olacak şekilde dans/oyun vb. ile bu amaçla yapılan canlı müzik faaliyetleri hariç olmak üzere) 1 Haziran 2020 Pazartesi günü itibariyle belirlenen kurallar dâhilinde saat 22.00'a kadar hizmet vermeye başlamaları (Kendi müşterilerine hizmet veren turizm tesislerinin bünyesindeki işletmeler saat sınırlamasına tabi olmayacaktır.),
a) RESTORAN, LOKANTA, KAFE PASTANE, BÖREKÇI, TATLICI VE İÇERISINDE YEME-İÇME HIZMETI SUNAN İŞLETMELERDE ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER;
• Bilindiği üzere, Dünya Sağlık Örgütü tarafından “Pandemi” kapsamına alınan Yeni Koronavirüs (COVID-19) salgınının yayılmasının önlenmesine yönelik tedbirler kapsamında, kontrolü normalleşme süreci aşamasına geçilmiş bulunmaktadır. Bu kapsamda, yeme-içme sektöründeki işletmelerin faaliyetlerinin güvenli bir şekilde gerçekleştirilebilmesi amacıyla, halen faal olan veya faaliyete geçecek olan yeme-içme tesisleri ve bünyesinde yeme-içme bulunduran tesislerde, aşağıda belirtilen önlemlerin alınması ve sürekliliğinin sağlanmasına,
• Bu tedbirler restoran, lokanta, kafeler ile içinde yeme-içme hizmet alanı bulunan dinlenme tesisleri, kitapçılar, büfe ve kantinler ile diğer işletmelerin restoran-kafe bölümleri dahil yeme-içme sektöründeki işletmeler için geçerlidir.
b) Genel İlkeler ve Bildirimi
• İşletmelerinin faaliyetleri sırasında, ilgili kamu kurum veya kuruluşları tarafından ilan edilmiş olan tedbirlere tam olarak uyulmasına,
• İşletme genelinde COVID-19 ve hijyen kurallarını/uygulamalarını kapsayan bir protokol hazırlanmalı, protokol düzenli aralıklarla değerlendirilmeli, uygulamada karşılaşılan sorunlar, getirilen çözümler ve kamu kurum veya kuruluşlarınca uygulamaya konulan tedbirler dikkate alınarak güncellenmesine,
• Protokol kapsamında, hastalık belirtileri gösteren müşteriye personelin yaklaşımı ve uygulanacak işlemler de tanımlanmasına, bunlar Sağlık Bakanlığı’nın yayınladığı COVID-19 rehberinin ilgili bölümünde açıklanmıştır. https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/depo/rehberler/COVID-19_Rehberi.pdf
• Tesis işletmecileri, tesisin tamamında sosyal mesafe önlemlerini almakla yükümlüdür. Genel kullanım alanlarına ve oturum düzenine ilişkin sosyal mesafe planı hazırlanmalı, tesisin misafir kapasitesi sosyal mesafe planına göre belirlenmeli, bu kapasiteye uygun sayıda misafir kabul edilmeli ve kapasite bilgisi tesisin girişinde görülebilir bir yere asılmalıdır. Ayrıca, tesis giriş holünde veya dış cephesinde ve misafir ile personelin kolayca görebileceği genel kullanım alanlarında, tesiste uygulanan ve uyulması gereken COVID-19 tedbirleri ve kurallarının yer aldığı panolar düzenlenmesine,
• COVID-19 tedbirlerine yönelik mutfak temizliği ve gıda güvenliği protokolü, haşere ve zararlılarla mücadele protokolü hazırlanmalıdır. Sorumlu personelce protokole uyulması sağlanmasına,
c) Misafir Kabulü
• Valeler tarafından eldiven kullanılmamalıdır, her araç teslim alma ve teslim etme hizmetinden önce ve sonra eller alkol bazlı el dezenfektanı ile temizlenmesine,
• Valeler araçlara maskesiz binmemesine,
• Misafirlere tesise girişte termal kamera veya temassız ateş ölçümü uygulamalıdır. 380C’den yüksek ateş ölçümlerinde, misafir işletmeye alınmayarak, tıbbi maske ile sağlık kuruluşuna başvurması sağlanmasına,
• Tesis girişlerinde el antiseptiği bulundurulur ve misafirlerin ellerini antiseptikle temizlemelerinden sonra girişleri sağlanmasına,
• Maskesiz müşteri içeri alınmaz. Misafirin yanında yoksa verilmek üzere maske bulundurulmalıdır, misafirlerin yeme-içme faaliyeti dışında ve masadan her kalktıklarında maske takması sağlanmasına,
• Asansörlerin içine 1’er metre ara ile sosyal mesafe yer işaretleri yapılarak, toplam kapasitesinin üçte birini geçmemek kaydıyla kapasitesi belirlenmeli ve yazılı/görsel bilgilendirme yapılmasına,
d) Yemek Salonu ve Genel Kullanım Alanları
• Yemek salonları, giriş alanı ve holü, ilave salonlar gibi genel alan kullanımları ve açık alanlar dahil tesisin tamamı sosyal mesafe planına uygun olarak düzenlenmelidir. Tesisin içinde veya dışarısında sıra oluşabilecek her yerde (lavabo önleri, varsa sigara içme alanları vb.) 1,5 metre ara ile sosyal mesafe işaretlemeleri yapılmasına,
• Sosyal mesafe ve oturma düzeni kuralları, aynı aileden olan veya bir grup olarak gelen misafirler arasında uygulanmaz.
• Yemek servisi verilen masalar arası mesafe her yönden 1,5 metre, yan yana sandalyeler arası 60 cm olacak şekilde düzenlenmelidir. Grup halinde gelen müşteriler için masa birleştirmeleri yapıldığı takdirde diğer masalarla aradaki 1,5 metre mesafe korunacak şekilde yapılmasına,
• Masalarda sadece karşılıklı oturma düzeni sağlanmalıdır. Masa yanlarına sandalye konulmaz ve masa yanlarına oturma düzeni oluşturulmaz.
• Karşılıklı oturmada masa eni 70 cm’den küçük masalarda çapraz oturma düzeni uygulanmalı veya karşılıklı oturma mesafesinin arttırılması amacıyla iki masa birleştirilerek kullanılmasına,
• Bütün masa düzeni kuralları masa şekline bakılmaksızın (kare, dikdörtgen veya daire) her masa için uygulanmasına,
• Yan yana tek kişilik oturma düzeni olan bar masası şeklindeki masalarda sandalyeler arası mesafe 1 metre olacak şekilde düzenlenmelidir. Personel ile müşterinin doğrudan yüz yüze kaldığı bar masaları kullanılmamasına,
• Her masada el antiseptiği veya kolonya bulundurulmasına,
• Servis personeli, servis esnasında mesafe kurallarını korumaya ve temastan kaçınmaya özen göstermesine,
• Açık büfe uygulaması yapılması halinde açık büfenin misafir tarafına misafir erişimini engelleyecek şekilde pleksiglas veya benzeri bariyer yapılmalı, servis ise mutfak personeli tarafından sunulmasına,
• Çay/kahve makinesi, su sebilleri, içecek makinesi gibi araçların kaldırılmalı veya misafire servis elemanı aracılığıyla servis yapılmalıdır.
• Yemek masaları ve sandalyeler, servis malzemeleri, şeker, tuz, baharat, peçete, menü gibi malzemelerin her misafir kullanımından sonra silinerek uygun şekilde temizliği ve dezenfeksiyonu sağlanmalıdır. Mümkünse tek kullanımlık şeker, tuz, baharat, peçete kullanılmasına,
• Mümkün olduğunca, temassız ödeme alınmalı, temaslı post cihazı kullanılması halinde, her kullanımdan sonra cihazın %70’lik alkol ile silinerek temizlik ve dezenfeksiyonu sağlanmasına,
• Genel kullanım alanlarının ve genel müşteri tuvaletlerinin girişlerinde, geniş salonların farklı yerlerinde el antiseptiği bulundurulmasına,
• Genel tuvaletlerin giriş kapıları mümkünse otomatik kapı sistemi olarak düzenlenmelidir. Düzenlenememesi halinde giriş kapılarının kollarının sık sık dezenfeksiyonu sağlanmasına,
• Tesis içerisinde çocuklara ayrılmış oyun odaları hizmete açılmamasına,
e) Personel
• Personelin düzenli sağlık kontrolü yapılmalı, birlikte yaşadığı kişilerin COVID-19 açısından izlenebilmesi için personelden periyodik bilgi alınmalıdır.
• Tüm personele COVID-19 salgını ve hijyen konusunda bilgi/eğitim verilmesi sağlanmasına,
• Personel girişinde termal kamera veya temassız ateş ölçümü yapılmalı ve el antiseptiği bulundurulmasına,
• Personele, çalışma yerine, misafirler ve ortam ile temasına uygun kişisel koruyucu ekipman (tıbbi maske, yüz koruyucu gibi) ile el antiseptiği sağlanır ve kullanımı izlenir.
• Personel kıyafetlerinin günlük temizliği ve hijyeni sağlanmasına,
• Aynı vardiyada mümkün olduğunca aynı personelin çalıştırılmasına özen gösterilmesine,
• Personelin soyunma-duş-tuvalet ve ortak yemek yeme, dinlenme alanları sosyal mesafe koşullarına uygun olarak düzenlenmeli, bu konuda gerekirse yer işaretleri, şerit, bariyer gibi düzenlemeler yapılmalıdır, bu alanların temizliği ve kurallara uygun şekilde dezenfeksiyonu düzenli olarak sağlanmasına,
• Mal tedariki veya başka sebeplerle (tamir, bakım vb.) tesise geçici olarak kabul edilen kişilerin temasının asgari düzeyde tutulmasına yönelik kurallar belirlenerek uygulanması izlenmelidir. Ayrıca, bu kişilerin sosyal mesafe kuralı korunarak ve koruyucu donanım kullanarak işlemlerini yapmaları sağlanmasına,
• Personelde hastalık belirtileri tespiti halinde tıbbi maske takılarak en yakın sağlık kuruluşuna başvurması sağlanmasına,
f) Mutfak, Pişirme ve Servis Alanları
• Gıda güvenliği ve mutfak hijyeni uygulamalarının ilgili mevzuat ve yönetmeliklere uygun yapılması sağlanmasına,
• Gıda üretim alanına ham madde ve ürün sevklerinde ve mutfak alanında hijyen bariyerleri, sterilizasyon cihazları el ve vücut hijyeni için gerekli alet ve ekipman bulundurulmalıdır. Mutfak ve pişirme alanlarına görevli olmayan personel girememesine,
• Bütün gıdalar kapalı dolaplarda veya üzeri kapalı şekilde saklanmasına,
• Çapraz bulaşmayı önlemek için, işlem görmemiş gıda maddeleri ile hazırlanmış gıdalar mutfakta birbirlerinden ayrı yerlerde muhafaza edilmelidir. Ayrıca, hiçbir gıda maddesi zeminle temas ettirilmemesine,
• Mutfak ve ilişkili alanların, mutfakta kullanılan her türlü donanım ve ekipmanın, tezgâh ve saklama alanlarının temizlik ve hijyeni düzenli olarak sağlanmalıdır. Elle sık temas eden yüzeyler 1/100’lük çamaşır suyu ile düzenli olarak silinmesine,
• Servis malzemeleri (tabak, çatal, kaşık, bıçak, bardak gibi) bulaşık makinasında yıkanmalıdır. Mutfak personeli çalışma esnasında iş kıyafeti ve kişisel koruyucu ekipman kullanılmalı, ellerini düzenli olarak yıkamalıdır.
• Mutfakta, personelin uyması gereken kurallar ve iyi hijyen uygulamaları ile ilgili görsel/yazılı bilgilendirme yapılmasına,
g) Lavabo ve Tuvaletler
• Tuvalet alanlarına giriş kapıları otomatik kapı sistemine çevrilmelidir. Bu imkan yoksa tuvalet alanına giriş kapılarının kolları 1/100’lük çamaşır suyu ile sık sık silinmesine,
• Tuvaletlerin zeminleri, klozetler, pisuvarlar 1/10’luk, lavabolar, musluk ve batarya başlıkları, kapı kolları 1/100’lük çamaşır suyu ile sık sık temizlenmeli ve dezenfekte edilmesine,
• Tuvalet ve lavaboların temizlik saatleri kayıt edilmeli ve temizlik saatleri görünür şekilde asılmalıdır. Devamlı sıvı sabun, tuvalet kağıdı ve kağıt havlu bulundurulmasına,
• Temizlik yapan personel kişisel koruyucu ekipman (eldiven ve maske) kullanmalı, işlem sonrası kullanılan iş yeri çöpüne atılır, su ve sabunla en az 20 saniye el temizliği ve hijyeni sağlanmasına,
• Tuvaletlerde el kurutma fanları kapatılarak kullanım dışı bırakılmalı, tek kullanımlık kağıt havlular kullanılmasına,
h) Genel Temizlik ve Bakım
• Tüm alanların temizliği, yüzeyin niteliğine göre standartlara uygun ürün kullanılarak, uygun sıklıkta yapılmalı, bu uygulamaların izlenebilirlik kayıtları tutulmasına,
• Tesisin tamamında kapı kolları, tırabzanlar, asansör düğmeleri, elektrik düğmeleri, post cihazı, televizyon kumandası, telefon, bilgisayar klavyesi, menü, masa üstleri, tuzluk/biberlik gibi el temasının yoğun olduğu yüzeyler sık sık su ve deterjanla temizlenmeli, 1/100 sulandırılmış çamaşır suyu ile dezenfeksiyonu sağlanmalı, klor bileşiklerinin zarar verdiği post cihazı, telefon, bilgisayar klavyesi gibi yüzeylerde ise %70’lik alkol bazlı ürünler kullanılarak, izlenebilirlik kayıtları tutulmasına,
• Havalandırma ve klima sisteminin, çamaşır makinesi, bulaşık makinesi gibi araç, gereç, malzeme ve donanımın periyodik bakımları ve gerekli olanların sterilizasyonu sağlanmasına,
• Klima ve havalandırma sistemlerinin filtreleri periyodik olarak zamanında değiştirilir. Klimalar %100 dışarıdan temiz hava alacak şekilde çalıştırılır. Vantilatörler ise kullanılmaz. Merkezi havalandırma sistemleri bulunan tesislerin havalandırması temiz hava dolaşımını sağlayacak şekilde düzenlenir ve sık sık doğal havalandırma yapılır.
• Klima kullanımı konusunda T.C. Sağlık Bakanlığının yayınladığı/yayınlayacağı “Toplumda Klimaların Kullanımı” rehberine uyulmasına,
• Tesisteki kapalı mahallerin tamamının sıklıkla kapı ve pencereleri açılarak doğal havalandırması sağlanmasına,
i) İşletme Araçları
• Araçlarda el antiseptiği veya kolonya bulundurulmasına,
• İşletme araçlarına el antiseptiği ile ellerin temizliği sağlanarak binilir ve araç içinde sürekli maske takılır. Mümkünse araçların her zaman aynı personel tarafından kullanımı sağlanmasına,
• Aracın el teması yoğun yüzeyleri (kapı kolları, cam kumandaları, direksiyon, vites, radyo vb.) her kullanımdan sonra %70 alkol içeren ürünle dezenfeksiyonu sağlanır.” şeklinde belirlenen kurallara uyulmasına.
3. Faaliyetleri geçici süreliğine durdurulan yüzme havuzu, kaplıca, hamam, sauna, SPA merkezleri vb. işletmelerin 1 Haziran 2020 Pazartesi günü itibariyle belirlenen kurallar dâhilinde saat 22.00'a kadar; spor merkezleri/tesislerinin 24.00'a kadar hizmet vermeye başlamalarına,
4. Kısıtlanan halka açık alan olan park/bahçe, rekreasyon alanları, piknik alanları, mesire ve ören yerleri ile sahil bantlarında (plajlar) piknik, spor, yürüyüş, gezi, balık tutma vb. faaliyetlere (yerleşim yeri içi park/bahçelerde mangal yapmak hariç olmak üzere) belirlenen kurallar ve mesafe şartlarına uyularak 1 Haziran 2020 Pazartesi gününden itibaren başlanmasına,
5. Geçici bir süreliğine faaliyetleri durdurulan kamuoyunda sosyete pazarı olarak adlandırılanlar başta olmak üzere sergi ve tezgâhlarda giyim, oyuncak, süs eşyası, çanta vb. zaruri olmayan ihtiyaç maddelerinin satışının yapıldığı tüm pazarlarda belirlenen kurallar ve mesafe şartlarına uyularak 1 Haziran 2020 Pazartesi gününden itibaren faaliyetlere başlanmasına,
6. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün 29.05.2020 tarih ve E.1229523 sayılı yazısına istinaden; Koronavirüs (COVİD-19) Tedbirleri konulu, 13.03.2020 tarihli Genelge 2020/2 ile 16.03.2020 tarihinden itibaren ikinci bir açıklamaya kadar tatil edilmiş olan özel kreş, gündüz bakımevleri ile çocuk kulüplerinin yeniden hizmet vermeye başlayacakları 1 Haziran 2020 tarihinden itibaren aşağıda belirtilen hususların sağlanmasına,
a) Kuruluşlar ile İlgili Önlemler;
1. Kuruluşlarda çocuk kabulüne uygun güvenlik ve hijyen koşullarının sağlanmasına, kuruluşlar hizmete başlamadan önce tamamen dezenfekte edilmesine ve bu işleme ilişkin belgelerin Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne teslim edilmesine,
2. Kuruluşa kayıtlı bulunan çocukların hizmet almaya devam edip etmeyeceği ve hizmet alacakların hangi tarihten itibaren kuruluşa devam edeceğinin tespit edilmesine,
3. Grup sayılarının azaltılarak bir grupta en çok 10 çocuk bulunmasının sağlanmasına,
4. Ortak kullanım alanlarında aynı anda en fazla 10 çocuğun bulunmasına,
5. Çocukların yemekhaneye kendi grupları ile gitmesine, çocukların aynı masada oturmaları halinde aralarında en az 1,5 metre mesafe olmasına,
6. Çocukların uyku saatinde kampet veya yataklarının arasında en az 1,5 metre mesafe bırakılmasına,
7. Her gün tüm yaşam alanlarında aynı çocukların bir arada olmasına, Gruplar arası geçişe izin verilmemesine ve gruplardan sorumlu personelin diğer gruplarla temas etmemesine,
8. Kuruluştaki tüm hizmet alanlar ile personel ve çocukların arasında sosyal mesafe kuralına dikkat edilmesine,
9. Ortak alanlara çocukların ulaşamayacağı yükseklikte hijyen istasyonlarının kurulmasına ve belirlenen noktalara el dezenfektan aparatının konulmasına,
10. Özellikle eller ile sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları, aydınlatma düğmeleri gibi) ve ortak kullanım alanlarındaki tuvalet ve lavaboların temizliğinin günde en az iki kez yapılmasına,
11. Kuruluş binası ve faaliyetlerde kullanılan oyuncak gibi araç gereçlerin her akşam sağlık birimlerince uygun bulunan dezenfektan malzemeleri ile temizlenmesine,
12. Oda temizlenirken eldiven kullanılmasına ve odanın temizliğinden hemen sonra eldivenin çıkarılmasına ve çöp kutusuna atılmasına, Eldiven çıkarıldıktan sonra ellerin su ve sabunla yıkanmasına veya el antiseptiği ile ovalanmasına,
13. Her odanın temizlik bezlerinin ayrı olmasına,
14. Odaların 40 dakikada bir havalandırılmasına,
15. Mutfak araç-gereçleri her kullanım sonrasında su ve deterjanla yıkanmasına ve sonraki kullanımına kadar temiz bir ortamda saklanmasına,
16. Yapılan tüm dezenfeksiyon işlemleri ile kullanılan malzemelerin kayıt altına alınmasına,
17. Kuruluşta yeni hijyen ve el yıkama algısı için görsel materyallerin kullanılmasına,
18. Grupların dönüşümlü olarak bahçeye çıkarılmasına ve grup odalarının temizlenmesine,
19. Klima kullanılması zorunlu olan hallerde, klimaların bakımlarının düzenli olarak yapılmasına,
20. Çöplerin hijyen kurallarına göre saklanmasına ve atılmasına,
21. Kuruluşlara evlerden oyuncak ve kitap gibi malzemeler kabul edilmemesine,
22. Kuruluşlarda oyuncak, kitap değişimi ve benzeri hiçbir etkinliğin yapılmamasına,
23. Zorunlu haller dışında kuruluşa veliler ve ziyaretçilerin kabul edilmemesine,
24. Kayıt kabul işlemlerinin kuruluşta çocuklara hizmet verilmeyen zamanlarda yapılmasına,
25. Veli toplantıları ile kuruluş içinde veya dışında yabancı kişilerin katılımı ile yapılacak organizasyonlara ara verilmesine, İhtiyaç olması halinde veli görüşmelerinin sanal ortamda yapılmasına,
26. Velilerin çocuklarını bırakır ve alırken sosyal mesafeye uymaları amacı ile kuruluş girişine belirleyici işaretlerin konulmasına,
27. Şüpheli vaka tanımına uyan personel ve çocuk tespit edilmesi halinde her kuruluş için belirlenmiş bir izolasyon odasının olmasına,
28. Sivil savunma planlarına Covid-19’a ilişkin güncellemelerinin eklenmesine ve Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne bildirilmesine,
b) Personel ile İlgili Önlemler;
1. Hastalık belirtileri gösteren veya temas öyküsü olan personel, 14 günlük karantina sürecini tamamlamadan göreve başlatılmamasına,
2. Kuruluş müdürü tarafından Covid-19 ve korunma yolları hakkında personele bilgilendirme yapılmasına ve bilgilendirmelerin kayıt altına alınmasına,
3. Personelin girişte uzaktan ateş ölçer ile ateşinin ölçülmesine ve kayıt altına alınmasına,
4. Kuruluş personelinin tamamının maske kullanmasına ve maskelerin düzenli aralıklarla değiştirilmesine, Yemek elemanı ve temizlik elemanı ek olarak eldiven de kullanmasına,
5. Personelin kuruluş içinde ve dışında giydikleri kıyafetin farklı olmasına,
6. Personelin mesai saatleri içerisinde kuruluş dışına çıkmamasına,
7. Hastalık belirtisi gösteren personelin izolasyon odasına alınmasına ve ilgili tüm tedbirlerin alınarak sağlık kuruluşuna yönlendirilmesine,
c) Çocuklar ile İlgili Önlemler;
1. Grip veya benzeri bulaşıcı hastalığı olan çocukların kuruluşa kabul edilmemesine,
2. Kronik hastalığı olan çocukların mutlaka tespit edilmesine ve kuruluşta çocukla ilgili gerekli tedbirlerin alınmasına,
3. Çocukların kuruluş dışında ve kuruluş içinde giyecekleri kıyafetlerin ve ayakkabılarının farklı olmasına ve ellerinin su ve sabunla temizlenmesine,
4. Kuruluşa girişte, kuruluştan ayrılırken ve gün içinde 4 saatte bir çocukların ateşinin ölçülmesine ve bir çizelge ile kayıt altına alınmasına. Ateşi olan çocukların kuruluşa kabul edilmemesine,
5. Çocukların birbirilerinin eşyasını kullanmasına müsaade edilmemesine,
6. Çocukların kullanacağı kampet, battaniye gibi araç gereçlerin çocuğa özel olmasına.
7. Çocuklara oyunlarla sosyal mesafenin öğretilmesine,
8. Çocukların yaşlarına uygun yöntemler kullanılarak yirmi saniye el yıkamaya teşvik edilmesine,
9. Çocuklara elleri düzenli yıkamak ve dirseğe hapşırmak gibi doğru sağlık davranışı eğitimlerinin verilmesine,
10. Hastalıklar, bulaşma yolları ve dikkat edilecek hususlar, oyunlarla ve çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun olarak anlatılmasına,
11. Kuruluşa geldikten sonra gün içerisinde ateşi olduğu tespit edilen veya herhangi bir hastalık belirtisi gösteren çocuğun izolasyon odasına alınmasına ve uygun tedbirlerle ailesine teslim edilmesine, Ailenin, sağlık kuruluşuna yönlendirilerek sonucun takip edilmesine,
d) Ailelerin Alması Gereken Önlemler;
1. Aile; hasta, ateşi olan ve/veya hastalık belirtisi gösteren çocuğu kuruluşa getirmemesine,
2. Ailenin, çevresinde Covid-19 tespiti durumunda kuruluşa bilgi vermesine,
3. Çocukların günlük ateş ölçümünün yapılarak kaydedilmesine,
4. Ailenin, kuruluşta hastalık belirtisi gösteren çocuğunu sağlık kuruluşuna götürmesine, çocuğun sağlık durumunu kuruluşa bildirmesine,
5. Çocuklarını servis aracı ile kuruluşa gönderecek ailelerin, servis aracı için gerekli tedbirlerin alınıp alınmadığını kontrol ve takip etmesine,
e) Servis Araçları ile İlgili Önlemler;
1. Hastalık belirtileri gösteren veya temas öyküsü olan servis personelinin 14 günlük karantina sürecini tamamlamadan göreve başlatılmamasına,
2. Her servis öncesi ve sonrası servis araçlarının özellikle sık temas edilen yüzeylerinin başta olmak üzere temizlik ve hijyeninin sağlanmasına,
3. Servis kullanan çocukların, araç içerisindeki yüzeylere temasının mümkün olduğunca azaltılmasına,
4. Servis araçlarının taşıma kapasitesinin sosyal mesafe göz önüne alınarak planlanmasına,
5. Araç girişlerine el dezenfektanlarının konulmasına,
6. Seyahat süresince araç içerisinde şoför ve rehber personelin cerrahi maske takmasına,
Belirtilen tedbirlere ve kurallara uymayanlara Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 282 nci maddesi gereğince idari para cezası verilmesi, aykırılığın durumuna göre Kanunun ilgili maddeleri gereğince işlem yapılması, konusu suç teşkil eden davranışlara ilişkin Türk Ceza Kanununun 195 inci maddesi kapsamında gerekli adli işlemlerin başlatılması hususunda;
Oy birliği ile karar verilmiştir.